اخشى الناس...اخافهم

انهم مخيفون حين يطمعون

مخيفون حين يظلمون

مخيفون حين لا يهتمون

مخيفون لبعضهم البعض

مخيفون لقومهم

مخيفون لاصدقائهم

مخيفون لابنائهم

مخيفون لحيواناتهم

مخيفون ليلا و نهارا

مخيفون عمدا و سهوا

........

أهم حقا مخيفون؟؟؟؟

ام انا فقط مجنون؟؟؟

و من الممكن ان اكون جبان

اخشى كل شيء بلا استبيان

احب الخوف و اكره الامان

.......

لا..انا مسكين غلبان

يهوى الامان

يهوى السلام

و لكن اين اجده بين الاعلام

لا سلام في عالم تتبارز فيه الاعلام

يتناحر فيه الاخوان

يتنازعون على السلطان

في زمان بلا سلطان

يا عالم بلا احلام

افق من غيبوبة الاوهام

افق قبل ان يحل الظلام

ظلام جهلك يا انسان

ظلام ظلمك للاوطان

ظلام لا ينقشع...يغرق كل انسان

31 comments:

والله انا سعات بخاف اوي اوي من كل حاجه من الكتابه من كل حاجه حوليه اهنيكي علي البلوست ده اوي

جميل قوي
استمري
قلت اجي اسلم و اشوف بلو عامله ايه
:)

فارس
الخوف فطرة فينا بس مهم اوي ان احنا ما نتجاهلش خوفنا
و مرسي خالص خالص على تشريفك ليا و لسةمستنية المفاجأة

ام العيال عندنا يا مرحبا يا مرحبا
مرسي خالص على حضورك الجميل
منورانا على طول ان شاء الله

كلنا بنخاف وبيجى علينا اوقات بنخاف من نفسنا قمه العبثيه فى كل حاجه
بوست جميل اوى
ربنا يوفقك

أنا اول المجانين
ولا الجنون سارح

؟؟؟؟؟؟؟؟

ايه الشعور العالى ده

فعلا الشعور بالخوف يغلب الشعور بالأمان

استمرى

تحياتى ليكى يا جميله

السلام عليكم.....لقد افتتحت مدونة جديدة.....رجاء الاطلاع عليها و ترك تعليقات حتى أعرف هل أستمر أم لا؟.....أنا لست مدون جديد....و لكنى أغير وجهتى فى الكتابة.....شكرا

محض روح
مرسي خالص على تشريفك
و ربنا يوفقنا جميعا

وش مكرمش
الجنون سارح من زمااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان

مانو
اية اخبارك ؟؟
انا سعيدة انك حبيتي البوست
دايما منوراني

تزعلى لو عارضتك؟

خوفك مش مبرر اطلاقا

الخوف لايكون الا من الله فقط لاغير

شكرا

سلام

الزميلة العزيزة السماء الزرقاء حقيقة ما كتبتي قد يخرج من دائرة النقد او المقارنة فهو يشبة السحاب نراة ونحسة لكن لا نلمسة هكذا داهمني الشعور وانا اقرا ما كتبتي وفقك الله لما انتي مقدمة علية ------------------------بالمناسبة دي مدونتي ارجو الزيارة وعلي فكرة ان يسعدني ان اضع مدونتك الرائعة في قائمة مدوناتي المفضلة

انا بس جييت عشان اردلك الزيارة على السريع
وسامحينى ملحقتش اقرء الموضوع بتاعك بس اكيد هقراه لانه محتاج لقعدة وفهم اصل الكلام اللى زى ده بياخدنى معاه لبعيد وبيخلينى اسرح
بس انا لو سرحت دلوقتى ممكن اترفد لانى فى الشغل

تحياتى

ايمن فاروق

Hello, Blue sky!
Thid work is very good, thank you
have nice week

حسن محمود
لا ابدا ما ازعلش و لا حاجة
و فعلا الخوف بيكون من الله قبل كل شئ
بس كتير من الاوقات بنخاف من نفسنا و من الحوالينا و من حاجات تانية كتير و دة ما بيقللش من خوفنا من ربنا..على ما اعتقد يعني
منورني دايما
أحمد العربي
ايه الكلام الحلو دة كله شكرا خالص و الله يكرمك
وانا فعلا زرت مدونتك و تعليقي هنااااااك

ايمن فاروق
شكرا على الزياة
مش عازينك تزود البطالة بس مستنية تعليقك على البوست ان شاء الله

david santos
thank u for the visit
have a nice week too

لا ترهبى الناس ولكن ارهبى نفسك التى تصور لكى أن الناس اجدر بأن تخافى منهم’ صدقينى الناس لا يوجد لهم تعريف الا أنهم ناس, وإن اردتى تعريفا صريحا بهم فعرفى نفسك وستجدين أنهم ذاك التعريف لأنى واحدة منهم ليس الا..
نسيت اقول, اولا وعشان كدا هخليها آخرا انا اول مرة ازور مدونتك الكريمة ونظامها جميل بصراحه يفتح النفس يعنى, بس عاوز منك بجد استراتيجة حقيقية لإدارة المدونة عشان تكون فعلا سماء زرقاء مليئة بالنجوم وكل ما نحب جميعا أن ننظر اليها(السماءومن بعدها مدونتك)... شكرا يا بلو رغم إن لست ادرى اسمها بلو برضه, شوفولكم فرق بقى.

مش عارف اقولك ايه
بس انا عندي دايما احساس ( المخيفين ) ده لدرجه عملت لي جنون ارتياب من كل اللي حواليه :) ممكن تسميه حرص زائد او مرض .. لكنه في الحقيقه .. بيوجع اوي طول ما انتي صاحيه و بتتكلمي معاهم .. لمجرد احساسك انك قلقانه من الكل و مترقبه غدره في اي لحظة
لكنه بليل وقت النوم .. مريح لأقصى درجه .. لأنك نجحتي في المرور بيوم كامل بدون مفاجآت من العيار المؤلم

كلامي كبير مش كده ههههه

تحياتي على البوست الجميل ده
و خصوصا جملة

مخيفون حين لا يهتمون

عجبتني اوي .. و مش هقولك ليه


------------------------
على فكره .. الصوره حلوه اوي بتاعت المدونه .. البنت المحجبه اقصد .. مش هضحك عليكي هيه اللي شدتني اني ادخل و اقرا المكتوووب في المدونه

تعتعة ازهري
احتمال عندك حق في موضوع اني لازم اعرف نفسي عشان اعرف الناس
بس الناس ليهم اطماع في الدنيا ساعات اطماعهم بتجبرهم يعملوا حاجات تؤذي من غير ما يدركوا كدة
يعني يدبحوا حد حوليهم من غير ما يخدوا بالهم من الدم الي على اديهم

dr.tantawy
احساس مريح بالليل بس لو قدرت فعلا تعدي يوم من غير ما تحس فيه و لو لحظة و احدة انك اتخنت و دة مش بيحصل كتير
ـــــــ
الحمد لله ان الصورة عجباك لاني بحبها اوي
منورني دايما

جيد الاسبوع

إذا فانتي ايضا لا يعجبك هذه الدنيا
هؤلاء البشر
نعم هم من يجب ان نخافهم
اما في عالمي خلف التلال...لا يوجد خوف من احد
هؤلاء البشر لا يعرفوا الطريق....
انا واصدقائي والليل يجمعنا
تحت ضوء القمر في ليلة تمامه نبدأ حفلتنا....


اعجبني جدا الموضوع
اتمني لكي التوفيق
لكي تحياتي

فعلا معاكى حق الناس دلوقتى بقوا يخوفونى اكتر من العافريت ايام زمان فعلاً الجحيم هوا الاخرون
كلامك عجبنى قوى وصورة البنت المحجبه جميلة وجديدة........سلام

هوا كلامـك عن الناس ... صح ! ....


بس مش قوي كده .....


خالص تحياااااتي


اعغتبريه مرور و السلام :)

الاخرون هم الجحيم
اتخذي من العزلة صديقاً ..
تحياتي

جميل

إبداع

http://tkharifplus.blogspot.com/
ارجو القاء نظره على مدونتى تخاريف مشكله واتمنى سماع رايكم
تقبلوا تحياتى وللامام دائما

جميل